Så ökas elevers förståelse för ekonomi och miljö

"Borde-frågan borde få högre status i ekonomiundervisningen", säger nydisputerade Caroline Ignell. Hon har kommit fram till att gymnasieelever som blir tillfrågade hur saker borde vara utvecklar en större förståelse för hur priset på varor och tjänster kan bidra till att påverka miljön.
Så ökas elevers förståelse för ekonomi och miljö
Resultaten visar också att eleverna förknippar vissa varors pris med miljöpåverkan mer än andra varor. Hamburgare och flygresor förknippas till exempel mer med negativ miljöpåverkan än jeans, trots att även jeansproduktion har hög miljöpåverkan. Eleverna på bilden har inget med undersökningen att göra. Foto: Dan Burch / Mostphotos

För att undersöka hur gymnasieelever ser på och värderar miljöekonomi har Caroline Ignell, gymnasielärare och lärarutbildare som nyligen disputerat i pedagogik, intervjuat och gjort enkätundersökningar med elever på ekonomiska programmet. Sammanlagt har över 300 elever deltagit i tre olika studier under 2,5 år.

Resultaten visade att konsumentperspektivet fick större plats i prisbeskrivningen när eleverna fick resonera om hur priset borde vara, snarare än hur verkligheten ser ut. Till exempel ansåg eleverna att flygresor borde vara dyrare än tågresor så att folk sporras till att välja bort flyget, vilket skulle minska miljöpåverkan.

– När borde-frågan besvarades visade eleverna en annan prisförståelse än den som beskrevs när de resonerade om hur priset är. Det visar att undervisningen kan ge eleverna möjlighet att bli medvetna om sina förkunskaper, initiala föreställningar och värderingar om miljöpåverkan genom att problematisera är- respektive borde-resonemang, säger Caroline Ignell i ett pressmeddelande.

Eleverna ansåg att den mest effektiva åtgärden för att lösa klimatproblemen vara att förändra priser på varor.

– Förhoppningsvis kan en undervisning som fokuserar på samhällsekonomiska perspektiv på miljöproblem bidra till att eleverna reflekterar kritiskt kring hur demokratiska samhällen värderar och organiserar globala miljölösningar, säger Caroline Ignell.

Läs avhandlingen här

av Beatrice Rindevall

Vad tycker du? Kommentera :

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.