Matrester kan bli till hållbar plast

Uppskattningsvis slutar upp emot 40 procent av alla livsmedel som avfall, vilket slösar på såväl energi som naturliga resurser. Forskare vid högskolan i Borås har undersökt hur svampar kan göra matindustrin mer cirkulär.
Matrester kan bli till hållbar plast
En tredjedel av maten som produceras globalt slängs, enligt en rapport från i somras. Foto: Mostphotos

Matsvinn innebär slöseri av produktivitet, energi och naturliga resurser. I en studie har brasilianska forskaren Pedro F. Souza Filho tittat på hur svinnet från tillverkningsprocesser av potatisstärkelse, apelsinjuice, ärtprotein och vetestärkelse kan minimeras.

I studien har Pedro F. Souza Filho använt de överblivna restprodukterna som normalt ska slängas, som apelsinskal, till att odla proteinrik svamp. Svampen kan i sin tur användas till exempelvis bioplast eller som djurfoder. Bland annat kan foder baserat på svampprotein användas som alternativ till att dra upp massor av småfisk bara för att mata annan fisk som odlas för matindustrin.

– Det här är ett väldigt spännande forskningsområde och jag kommer ägna mina resterande månader i Borås åt att forska mer om hur odling på vetestrån kan användas för tillverkning av just bioplast. Sedan återvänder jag hem till Brasilien där jag hoppas få möjlighet att arbeta med liknande lösningar fast med kaktusar som ursprungsmaterial. Det är rätt torrt i Brasilien, så kaktusar har vi gott om, säger Pedro F. Souza Filho som nyligen disputerade inom området Resursåtervinning vid Högskolan i Borås.

av Beatrice Rindevall