Områden i Antarktis värms snabbare än någon annanstans på jorden. Adelie-pingvinerna flyttar nu söderut på Antarktiska halvön.

Nu har forskare funnit bevis för att vissa pingvinkolonier på Antarktiska halvön tvingats flytta. - Vi har fått indikationer på förändringar i temperaturmätningar, återgång av is och förflyttningar av fåglar till olika habitat. Allt detta tyder på att förändringen går åt ett specifikt håll; halvön blir varmare, isen försvinner och några av de mer känsliga arterna har fått en jobbigare tid, säger David Walton, chefsforskare för Antarctic Circumnavigation till Al Jazeera. Än så länge finns det dock fortfarande goda nyheter. På Mount Siple, en vulkan som ligger i en av de mest avlägsna delarna av västra Antarktis, verkar årets pingvinkoloni frodas. Mycket av marken här är bar, och då mindre än en procent av Antarktis är isfri är platsen intressant för häckande fåglar. Dock finns fortfarande oro för att klimatförändringarna kan tvinga pingvinerna att leta efter andra platser att häcka i framtiden.

Beatrice Rindevall

• Nils-Erik Helmer skriver:

Det är förfärande. Speciellt att folk i allmänhet inte har klart för sig hur allvarlig situationen är.
    ”Det går så länge som det går” Sen går det inte alls.

På SVT/Play Kan du, ännu fem dagar se de akuta läget i Arktis : Aktuellt Tisdag den25/4 kl. 21.00