Ungdomar fokuserar mer på ovanliga recept som ser bra ut på bild men ger onödigt mycket mat. I Storbritannien leder det till att alltmer mat slängs bland de under 35, visar en ny rapport.

De som är mellan 18 och 34 år koncentrerar sig mer på att mat ska kunna framställas på ett tilltalande sätt på bild i sociala medier. Det tar fokus från planerandet av matlagningen och ungdomarna köper för mycket mat som i slutändan slängs, rapporterar The Guardian. Det är en brittisk livsmedelskedja som har studerat drygt 5000 konsumenters beteende. Nästan 40 procent av de tillfrågade som var äldre än 65 år uppgav att de aldrig slänger mat. Bland de under 35 år var siffran 17 procent och den ålderskategorin var också mest benägen att prova ovanliga, Instagram-vänliga recept med exotiska ingredienser som är svårare att återanvända. Totalt slängs det 15 miljoner ton matavfall i Storbritannien varje år, varav sju miljoner ton kommer från hushåll.

Läs mer här (www.theguardian.com)