Forskare från bland annat Lunds universitet har lyckats visa att trollsländor kan förutsäga vart bytesdjur som rör sig är på väg, något man tidigare trott att huvudsakligen däggdjur kan göra. Upptäckten kan komma att användas inom utvecklingen av artificiella styr- och synsystem.

Forskare har upptäckt nervceller i trollsländans hjärna som gör det möjligt för insekten att förutsäga vart flygande bytesdjur är på väg. Det är motsvarande nervceller vi människor använder oss av när vi fångar en boll.
Upptäckten får betydelse för forskning om nervsystemet. David O’Carroll, professor i biologi vid naturvetenskapliga fakulteten i Lund, menar att trollsländor kan tjäna som modellorganismer vid fortsatt forskning på området. Forskningsresultaten kan även få praktiska tillämpningar, inte minst kring tekniska innovationer. – Upptäckten kan användas inom utvecklingen av artificiella styr- och synsystem, exempelvis förarlösa fordon och bionisk syn, säger Steven Wiederman, universitetslektor vid University of Adelaide i ett pressmeddelande. Bionisk syn skulle potentiellt kunna hjälpa människor med ärftliga näthinnesjukdomar genom att inplantera ett mikrochip som ersätter celler som inte fungerar.