Deras sätt att rena dricksvatten gav medalj

av Karin Montgomery
De amerikanska studenterna Ryan Thorpe och Rachel Chang, båda 17 år gamla, vann årets upplaga av Stockholm Junior Water Prize med sin nya metod att rena vatten från bakterier.
Deras sätt att rena dricksvatten gav medalj
High school-studenterna Ryan Thorpe och Rachel Chang vann årets upplaga av Stockholm Junior Water Prize med sin nya metod att rena vatten från bakterier. Foto: SIWI

Att rena vatten är en tidkrävande och dyr process, men de två studenterna från Manhasset high school i New York har tagit fram en ny metod att upptäcka bakterier och rena vatten.

Deras sätt är både snabbare och mer känsligt än de metoder som används i dag.
– Jag läste att det tar lång tid och krävs höga koncentrationer bakterier i vatten för att hitta dem, så väcktes idén om att försök hitta ett snabbare och bättre alternativ, säger Rachel Chang när Extrakt träffar de båda pristagarna dagen efter ceremonin i Stockholm.

Unik och snabb metod

Med studenternas metod upptäcks bakterier i vatten på tio sekunder, vilket kan jämföras med konventionella metoder som tar en till två dagar. Dessutom krävs betydligt mindre koncentrationer av bakterierna för att upptäckas i studenternas nya metod.

”Årets vinnande projekt förkroppsligar de fundamentala principerna med att tillhandahålla säkert dricksvatten. Vinnarnas motivation är att eliminera miljontals dödfall varje år. Projektet har utvecklat en unik, snabb och känslig metod för att identifiera, kvantifiera och kontrollera vattenföroreningar,” lyder juryns motivering.

Vill hitta en global lösning

Ryan Thorpe and Rachel Chang har arbetat med projektet under två år och i den första versionen kunde endast Escherichia coli fångas upp, men nu detekteras även bakterierna Shigella, Salmonella och Kolera.

– Så väcktes idén om att försök hitta ett snabbare och bättre alternativ.

Hittills har systemet bara testats i laboratorium på Manhasset high school i New York, där vinnarna studerar till vardags. Men nu ser de fram emot att ta nästa steg med hjälp av de personer som de har mött i Stockholm.

– Under veckan har vi träffat ett nätverk av människor som har kontakter över hela världen. Det problem vi försöker lösa är globalt och det finns inget bättre sätt att lösa det än med en global lösning. Genom att involvera alla dessa människor så kan vi verkligen ta ett stort kliv inom bakterieförbyggande, säger Ryan Thorpe.

Flera värdefulla möten

Efter en intensiv vecka rester de tillbaka för att börja en ny termin vid skolans forskarprogram i början av nästa vecka, men dagarna i Stockholm har gjort ett stort intryck.

– Alla tävlande har gjort ett fantastiskt arbete och att vinna var överväldigande. Det var världens bästa känsla, berättar Rachel Chang som grät glädjetårar när kronprinsessan Victoria delade ut priset under tisdagskvällen.

Ryan Thorpe håller med om att det har varit en omtumlande men minnesvärd vecka.
– Den här veckan kunde inte ha slutat bättre, jag ser fram emot att hålla kontakten med alla personer som jag har träffat här. Den här erfarenheten kommer att var värdefull i resten av mitt liv, säger han.

av Karin Montgomery