Utvecklingen mot billigare elbilar kan gå betydligt snabbare än beräknat.
Det visar en studie genomförd av Björn Nykvist och Måns Nilsson vid Stockholm Environment Institute (SEI).

Kostnaden för att tillverka Litium-Jon batterier är avgörande för priset på el-bilar. Nu menar forskare vid SEI att dagens tillverkningspris faktiskt ligger så lågt som 300 dollar per kilowattimme vilket är betydligt lägre än analytiker tidigare uppskattat. Forskarna förutspår även att kostnaden kommer att sjunka med åtta procent per år vilket i så fall innebär att priset hamnar ner mot 230 dollar per kilowattimme år 2018. Det skulle innebära att el-bilen på allvar kan bli ett brett alternativ till bensindrivna fordon som idag fortfarande dominerar marknaden. - Vi står inför ett potentiellt paradigmskifte i fordonsteknologi, säger forskarna till MIT Technology Review. I studien har forskarna sammanställt och analyserat uppskattningar för batterikostnad från en mängd håll, bland annat uttalanden från tillverkare, forskningslitteratur, nyhetsrapportering, samt rapporter och utredningar från företag och statliga organ. Fakta: I Sverige utgjorde elbilar 1,5 procent av marknaden 2014. I Norge var motsvarande siffra 15 procent. (Källa: Bilsweden och Elbilar24.se)