Rapporter om korallblekning har duggat tätt de senaste åren. Nu har ett forskarteam tittat på hundra rev runtom i världen och sett att korallerna får allt svårare att återhämta sig.

Korallblekning uppstår när de små mikroskopiska algerna som bland annat ger korallerna sin färg försvinner. Om algerna försvinner påverkas hela korallrevens ekosystem. De är känsliga för värme, och ett allt varmare hav innebär allt fler revblekningar. Innan människan påverkade klimatet var värmeböljor som bidrog till korallblekning relativt sällsynta, vilket innebar att korallerna hann återhämta sig mellan händelserna. Nu har ett forskarteam tittat på 100 rev globalt och sett att det genomsnittliga intervallet mellan blekningshändelserna nu är mindre än hälften vad det var förut, vilket gör att korallerna inte hinner återhämta sig. Läs hela artikeln i Science Magazine I slutet av 2016 släppte Stockholm Resilience Centre en studie om vad som krävs för att stoppa koralldöden. – För att rädda reven kommer vi behöva se till att fiske, vattenkvalitet och klimatförändring håller sig inom acceptabla nivåer, eller ”planetära gränser”, sa studiens huvudförfattare Albert Norström från Stockholm Resilience Centre då.